Klub Turystyki Rowerowej
MASA TURYSTYCZNA

GŁÓWNA WYDARZENIA AKTUALNOŚCI DOKUMENTY ZARZĄD KLUBU O NAS KONTAKT

VI Spotkanie Mikołajkowe
KTR Masa Turystyczna BydgoszczKTR Masa Turystyczna BydgoszczKTR Masa Turystyczna BydgoszczKTR Masa Turystyczna Bydgoszcz
09.12.2023

Jak klubowa tradycja każe, w drugą sobotę grudnia spotkaliśmy się już po raz szósty na Spotkaniu Mikołajkowym, który jednocześnie jest zakończeniem sezonu rowerowego. Na miejsce zbiórki wybraliśmy plac przed Multikinem, spod którego wyruszyliśmy do miejsca docelowego. Po krótkiej przejażdżce dotarliśmy do naszej urokliwej otoczonej lasem i przyprószonej śniegiem polany. Na miejscu przywitał nas prezes Klubu Turystyki Rowerowej „Masa Turystyczna” i już rozpalone przez niego ognisko, przy którym można było się ogrzać.
    Po oficjalnych przemowach wszyscy zostali zaproszeni do wiaty na słodki poczęstunek oraz ciepłą kawę, herbatę i grzaniec, oczywiście bezalkoholowy. Później skupiliśmy się wokół ogniska, w którym zostały upieczone kiełbaski, ziemniaki czy też chleb. Czas ten umilały nam opowieści klubowiczów o swoich przygodach mijającym roku.
    Gdy już wszyscy się posilili i ogrzali, a opowieści wybrzmiały ruszyliśmy się bawić przy muzyce do przygotowanych konkursów. Smakiem zwycięstwa mogli rozkoszować się Anetta (i to dwukrotnie), Magda oraz Przemek. Wisienką na torcie było rozstrzygnięcie konkursu całorocznego w rywalizacji o pokonanie największej ilości kilometrów, a w tym bezkonkurencyjna okazała się nasza koleżanka Monika. Wiele emocji przyniosła zacięta walka o drugą lokatę, którą toczyli do ostatnich godzin kol. Tomek z Darkiem. Ostatecznie drugie miejsce zajął kol. Tomek, a trzecie Darek. Dla najlepszej trójki czekały okazałe puchary oraz okolicznościowe dyplomy.
    Po tych uroczystościach jeszcze chwilę posiedzieliśmy przy ognisku i świątecznej muzyce, aż zastała nas szarówka zapowiadająca zbliżający się wieczór, a to był znak, aby zacząć kończyć nasze VI Spotkanie Mikołajkowe. Po posprzątaniu terenu i zagaszeniu ogniska wyruszyliśmy w drogę powrotną do swoich domów.
    A już za rok kolejny Rajd rowerowy pn. „Spotkanie Mikołajkowe”, ale do tego czasu czekają nas kolejne przygody rowerowe podczas rajdów, wycieczek i spotkań.
    A korzystając z okazji życzymy wszystkim
Zdrowych, Pogodnych i Spokojnych Świąt Bożego Narodzenia.
KTR Masa Turystyczna Bydgoszcz

P.S.
Po kliknięciu w dane zdjęcie, ukaże się ono w całej okazałości kadru i rozdzielczości.

(rp)

Zielono Mi - czyli z nurtem Zielonej StrugiZielono Mi - czyli z nurtem Zielonej StrugiZielono Mi - czyli z nurtem Zielonej StrugiZielono Mi - czyli z nurtem Zielonej StrugiZielono Mi - czyli z nurtem Zielonej Strugi

Zielono Mi - czyli z nurtem Zielonej Strugi

23.09.2023

Jesteśmy po kolejnym rajdzie w tle z historią! Dziś przemierzaliśmy zakątki naszej ukochanej Puszczy Bydgoskiej wzdłuż Zielonej Strugi. Grupa blisko 20 osobowa stawiła się w Nowej Wsi Wielkiej skąd punktualnie o 8:00 ruszyła ku przygodzie z historią. Początkowa faza naszej wycieczki przebiegała przez leśne dukty gdzie mieliśmy niezłą rozgrzewkę, by po kilku kilometrach dotrzeć do okopów z II wojny światowej, które były linią obrony armii niemieckiej. W promieniach słonecznych i historycznym przedstawieniu lokalizacji udaliśmy się w dalszą drogę. Prosto i w prawo tak pokazywała nam mapa! Docieramy do malowniczego miejsca gdzie za linią drzew swój początek ma Zielona Struga. Jedziemy! Ktoś gubi snickersa. Widać że uczestnicy są głodni nie tylko wiedzy, którą raczy nas archeolog Robert Grochowski. Następnym punktem naszej wycieczki był kościół parafialny pw. Matki Boskiej Królowej Polski. Kościół zamknięty i wydaje się być opuszczony lecz przez okno udaje się dostrzec świetny stan wnętrz i widać, że kościół do dnia dzisiejszego spełnia swoją rolę. Zewnętrzny stan kościoła z jego krzywą wieżą wydaje się troszkę dziwna. Naprzeciw stojący budynek oraz szkoła są z tego samego okresu, zachowane w świetnym stanie, piękna czerwona cegła mieni się w słońcu, które nam wciąż towarzyszyło, a miało być zachmurzenie! Tak, ale nie na naszych wycieczkach. U nas pogoda zawsze gwarantowana. Jeden, drugi, trzeci przystanek i dojechaliśmy do Rojewic gdzie zwiedziliśmy dzięki uprzejmości księdza proboszcza Kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa. Szybka pieczątka do książeczki kolarskiej, kolejny rys historyczny o miejscu. Dziękujemy za dobre słowo na dalszą drogę księże proboszczu! Pozdrawiamy! Udaliśmy się na pierwszą dłuższą przerwę do pobliskiego sklepu. Panie ekspedientki oczywiście zaskoczone taką ilością osób w sklepie… krótkie pogawędki „na krawężniku” lub na koszyku sklepowym co by się wygodniej siedziało i jadło. Jakoś tak zleciało przed sklepem, że zrobiliśmy lekką modyfikację trasy. Nic bardziej mylnego, bo wciąż wzdłuż Zielonej Strugi lecz nie piaszczystą ścieżką, a asfaltem. Turystycznym tempem niesieni przez wiatr w plecy dojechaliśmy do miejscowości Glinno Wielkie, a następnie Bród Kamienny. W lesie napotkaliśmy pomnik pomordowanych przez hitlerowców lokalnych mieszkańców. Jadąc dalej dotarliśmy do miejscowości Jarki, a za nią w dół do nieistniejącego już młyna nad strugą. Ale zaraz gdzie jest struga? Wszyscy wjechaliśmy na most, który łączy ze sobą przyczółki. Pod nami powinna być woda, a jest niestety tylko błoto i kilka kałuży. Zgodnie doszliśmy do wspólnego wniosku. Susza. Wróciliśmy na trasę. Już dużo nam nie zostało. Szlakiem „Po Dolinie Wisły” wzdłuż strugi dotarliśmy do miejscowości Dybowo. W tym miejscu zrobiliśmy kolejną przerwę, gdzie pod wiatą rozmawialiśmy o wszystkim i o niczym. Robert opowiadał kolejne ciekawostki związane z miejscami, które już odwiedziliśmy oraz planujemy zobaczyć. Opowiadał o swoich zainteresowaniach, kartografią i mapami, których w swojej kolekcji ma dziesiątki. Fascynujące jest to wszystko co nas otacza w tym miejscu. Ale zaraz, zaraz! Zielona Struga płynie i jest jej jakby dużo więcej niż na ostatnim przystanku. Tak, ten ciek wodny zadziwia nas przez całą podróż. Wsiedliśmy na rowery i przeszliśmy do ostatniego etapu naszej wycieczki. Czekały na nas kolejne wyzwania, płyty Jumbo, wał Nadwiślański, błoto, pole kukurydzy i w końcu dotarliśmy na miejsce. To właśnie tu Zielona struga kończy swój bieg meandrując po puszczy.
    Dziękujemy za tak liczne przybycie. Za to, że jechaliście i daliście z siebie dużo, a nawet i więcej. Turystyka rowerowa zaniosła nas dziś do ujścia Zielonej Strugi ! A gdzie jutro? Zobaczmy!

(js)

KTR Masa TurystycznaKTR Masa TurystycznaKTR Masa TurystycznaKTR Masa Turystyczna

Rajd Gwiaździsty

03.05.2023

Tradycyjnie jak co roku, w południe 3 maja do Pałacu w Lubostroniu zjechali rowerzyści z całego regionu Kujaw i Pomorza m.in. Bydgoszczy, Inowrocławia, Izbicy Kujawskiej, Kruszwicy, Torunia czy Żnina. W sumie na terenach parku pałacowego pojawiło się ponad 200 rowerzystów. Dla uczestników przygotowano zwiedzanie Pałacu Skórzewskich, pałacowych ogrodów. Był czas również na skorzystanie z tutejszej restauracji. Na zakończenie lubostrońskiej części Rajdu wszyscy ustawili się na pałacowych schodach do pamiątkowego zdjęcia.
    Następnie wszystkie grupy wyruszyły w kierunku Łabiszyna, aby na Wyspie Łabiszyńskiej zostać przywitani przez przedstawicieli Ośrodka Kultury w Łabiszynie oraz członków Kujawsko-Pomorskiej Rady Turystyki Kolarskiej PTTK. Na uczestników czekała już kawa, herbata, stoiska gastronomiczne, a także ogniska do pieczenia kiełbasek.
    Podczas imprezy na wyspie wyróżnionym rowerzystom wręczono Dyplomy Zarządu Głównego PTTK oraz odznaki 600-lecia Kruszwicy. Po tych uroczystościach przyszedł czas na koncert Leonarda Luthera, a dla chętnych poznania tajemnic i zabytków Łabiszyna czekała wycieczka z przewodnikiem.

(rp)

Kujawsko-Pomorskie na Rowery - Inowrocław

29.04.2023

"Piastowski Rajd Rowerowy" w ramach cyklu "Kujawsko-Pomorskie na Rowery" chyba zgodnie uważamy, że takie właśnie rajdy powinno się robić. Rajdy rowerowe gdzie nie jest ważna ilość wykręconych kilometrów. A ten rajd był wyjątkowy, bogaty w historię regionu i powiązany z ekologią. Wartość regionu to przede wszystkim jego historia i zabytki, to dbanie o naturalne środowisko, to ekologia, świadomość i pozytywnie zakręceni turyści rowerowi.
    Start z Inowrocławia Szlakiem Piastowskim. Pierwszy przystanek w miejscowości Ludzisko gdzie otrzymaliśmy poczęstunek. Następnie udaliśmy się do pobliskiego kościoła pw. św. Mikołaja aby poznać jego bogatą historię. Ruszamy dalej. Pogoda nie rozpieszcza nas, chłodno i pochmurno z przelotnymi delikatnymi opadami. Ale pomimo trudów docieramy do Strzelna na wzgórze św. Wojciecha. Pogoda ulega urokowi peletonu i zdecydowanie się poprawia. W dawnym klasztorze sióstr Norbertanek wita nas burmistrz Strzelna, a uroki tego miejsca zdradza nam przewodnik opowiadając historię regionu, miasta i klasztoru. Zapis w kronikach Jana Długosza podaje datę 16 marca 1133 r. jako dzień jej konsekracji. Ostatnie badania archiwalne wskazują na równoczesny czas ukończenia rotundy i pobliskiego kościoła norbertanek na drugie dziesięciolecie XIII w.
    W prezencie każdy uczestnik rajdu otrzymał szelki ostrzegawcze dla rowerzystów. I chwila dla nas. Zwiedzamy, robimy zdjęcia, zdobywamy pieczątki do książeczek. Czas nas goni i musimy jechać dalej. Kolejny przystanek to Kruszwica. Zajmujemy parking przy Mysiej Wieży, a na powitanie śpiewa nam ludowy zespół, rewelacja!!! Na miejscu pokazy pierwszej pomocy. Ośrodek Szkolenia Kierowców zaprasza do symulatora dachowania, a my pod Mysią Wieżę po zdjęcie, na lody, pozowanie do zdjęć a sielankę przerywa nam gwizdek prowadzących i trzeba ruszać dalej.
    Zatrzymujemy się przy romańskiej Kolegiacie śś Apostołów Piotra i Pawła z 1120 roku. W pobliżu kolegiaty znajduje się Miejsce Pamięci Narodowej grób Powstańców Wielkopolskich oraz figura Jana Nepomucena. Historię wyjątkowego miejsca opowiada nam przewodnik ale czas nas goni i musimy kręcić do celu. Po stosunkowo dużej ilości obrotów korbą docieramy na metę rajdu w Balczewie, a dokładniej do Centrum Edukacji Ekologicznej firmy PLAST-MAR.
    Na mecie każdy uczestnik otrzymał medal, a ten jest wyjątkowej urody. Przed posiłkiem pytania o ekologię, a po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na pytanie mały upominek. Dla strudzonych turystów rowerowych firma przygotowała poczęstunek. Zupa grochowa z kiełbaską, kiełbasa z ogniska, pyszna drożdżówka, kawa, herbata szybko znikały w naszych ustach. Każdy uczestnik otrzymał także dodatkowe gadżety od firmy. Z przewodnikiem zwiedzaliśmy firmę, linię przetwarzania odpadów PE na granulat, a następnie na produkt gotowy w postaci np. doniczek. Odwiedziliśmy muzeum rodzinne pokazujące historię rodziny, a także firmy, która założona została w 1975 roku. Chyba największe wrażenie wywarło na nas zaplecze socjalne dla pracowników firmy z basenem i innymi atrakcjami. Na miejscu odbył się także konkurs z Pierwszej Pomocy oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Niestety wszystko co dobre szybko się kończy i musieliśmy ruszyć w drogę powrotną do domów.
     Opis naszej wyprawy jest długi ale warto było uczestniczyć w tej wyprawie bo poznaliśmy historię wielu obiektów historycznych dotąd nam nie znanych lub mało znanych i troszkę naszą wyprawą wam pokazaliśmy że warto odwiedzać kujawsko-pomorskie choćby po to aby odwiedzić te romańskie perełki architektury. Mogliśmy się spotkać z innymi klubami rowerowymi i wymienić cenne turystyczne informacje. A co najważniejsze miło spędzić czas.

Rozpoczęcie sezonu z GryfemRozpoczęcie sezonu z GryfemRozpoczęcie sezonu z GryfemRozpoczęcie sezonu z GryfemRozpoczęcie sezonu z Gryfem
26.03.2023

Rozpoczęcie sezonu z Gryfem

Kolejny rowerowy weekend za nami, pełen przygód, wrażeń i pozytywnych emocji. W sobotę, punktualnie o godzinie 10:00, na Starym Rynku w Bydgoszczy spotkała się grupa turystów rowerowych, aby otworzyć Sezon Rowerowy na zaproszenie Bydgoskiego Klubu Turystyki Rowerowej "Gryf". Pogoda była wiosenna i zachęcająca do wyprawy rowerowej, a na starcie pojawiła się spora grupa entuzjastów.

Wszyscy razem wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie z flagami, po czym ruszyliśmy w kierunku Janowa. Trasa była bardzo malownicza, a jej przebieg był relacjonowany w miłej atmosferze, pełnej rozmów i wspomnień. Po kilku obrotach korbą dotarliśmy na miejsce, gdzie czekała na nas kawa, herbata, kiełbaski z ogniska, tort i inne słodkie przysmaki.

Podczas imprezy odbyły się także konkursy, w których nasi klubowicze mieli okazję wykazać się swoimi umiejętnościami. Nasz kolega Przemek zdobył drugie miejsce w konkursie rzutów lotkami do tarczy - serdecznie mu gratulujemy! Oprócz konkursów, rowerzyści mieli czas na rozmowy i ustalenie planów na przyszłe wycieczki, a także pomoc w naprawie rowerów.

Niestety, czas powrotu nadszedł, a my musieliśmy podziękować organizatorom imprezy za zaproszenie i ruszyć w drogę powrotną. Postanowiliśmy jechać przez Smukałe, aby sprawdzić zaawansowanie prac drogowych na nowej drodze. Musimy przyznać, że przyjemnie się na niej jeździ, chociaż jeszcze nie jest w pełni ukończona. Po drodze niestety zaskoczył nas deszcz, ale postanowiliśmy, że to za poświęconą Marzannę.

Aktywny weekend klubowiczówAktywny weekend klubowiczówAktywny weekend klubowiczówAktywny weekend klubowiczów
20.03.2023

Aktywny weekend klubowiczów

Wiosna to pora roku, która budzi w nas wiele pozytywnych emocji. Dni są dłuższe, a pogoda coraz cieplejsza, co sprzyja aktywności na świeżym powietrzu. Właśnie taką aktywność zorganizowali sobie klubowicze, którzy postanowili spędzić wiosenny weekend na rowerze i biegając.

W sobotę grupa rowerzystów pod opieką Komandora Rajdu Darka wyruszyła do Nakła nad Notecią. Ich celem było przywitanie się z Józefem Piłsudskim na nakielskim rynku. Trasa okazała się miła i przyjemna, a towarzystwo, w którym się znaleźli, było super. Takie rajdy powinny odbywać się jak najczęściej, ponieważ są doskonałą okazją do spędzenia czasu w dobrej atmosferze i wzdłuż pięknych krajobrazów.

Niedziela należała z kolei do rowerzystów przemierzających szlak Traktu Gniewkowskiego. Na początek, zanim ruszyli w trasę, pojechali koleją żelazną do Torunia, aby zacząć swoją przygodę od Zamku Królewskiego Dybów. Następnie wyruszyli w kierunku Gniewkowa, a później przez Puszczę Bydgoską do Bydgoszczy. Trasa okazała się dość trudna, ale bogata historycznie i wiodła przez piękne tereny leśne. Chłopaki musieli złapać kilka "pan" i wymienić dętki, ale to tylko zwiększyło ich wprawę w takich sytuacjach. O samym Trakcie Gniewkowskim jeszcze będzie głośno, ponieważ to tylko kwestia czasu, kiedy zostaną ogłoszone plany związane z tą trasą.

Pierwszą wiosnę w tym roku łapali także klubowi biegacze. W kolejnej edycji CITYTRAILU startowały Ania z Klarą, których uśmiechnięte miny na zdjęciu pokazywały, jak pozytywnie wpływa na nas wiosna. Z kolei Anetta z Tomkiem robili swoje życiówki, biegając i ciesząc się wiosennym urokiem Bydgoskich Borów Królewskich. Oby każdy weekend w tym sezonie mógł być taki piękny i aktywny jak ten.

04.03.2023

Wiosna tuż, tuż czyli rozpoczęcie sezonu rowerowego.

Wielkimi krokami zbliża się wiosna więc już najwyższy czas aby wyciągnąć nasze dwa kółka z piwnic, komórek i garaży.
    Jeszcze tydzień temu zapowiadali słońce, a na powitanie dostaliśmy lekki deszczyk. To nas nie wystraszyło i na start przybyło 15 turystów. Wyruszyliśmy, a raczej pokręciliśmy do komtura Arnolda Kropfa, czyli na Zamek Bierzgłowski, który został wybudowany w latach 1270-1305. Za Dąbrową Chełmińską deszcz odpuścił i już lepiej się jechało. Po przybyciu na miejsce w ruch poszły termosy, kanapki i słodkości. Komandor wyprawy w kilku słowach wstępu opowiedział o rodzinnym grobowcu znajdującym się niedaleko zamku, a następnie udaliśmy się aby go odszukać. Miejsce zapomniane, w którym znajdują się grobowiec i jeden pojedynczy grób, a dokoła rosnące przebiśniegi. Następnie udaliśmy się na zamek aby dokończyć śniadanie oraz zrobić zdjęcia pamiątkowe. Oczywiście nie mogło zabraknąć również okolicznościowej wklejki z Rajdu oraz pieczątki zamkowej.
    Droga powrotna to wiatr w twarz, ale daliśmy radę. Towarzyszące słońce chciało nam przypomnieć  że wiosna tuż tuż. Dziękujemy wszystkim za przybycie.
    Klub Turystyki Rowerowej "Masa Turystyczna" składa podziękowania za wspólny rajd wszystkim uczestnikom jak również klubom BKTR Gryf PTTK Bydgoszcz, Hulaj Team oraz Rowerowa Brzoza.

Masa TurystycznaMasa TurystycznaMasa TurystycznaMasa Turystyczna
29.01.2023

KTR Masa Turystyczna gra z WOŚP

31 Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy za nami. Rajd pieszy przeszedł do historii. Nasz klub wystawił silną reprezentację piechurów. Trasa od Baru pod Kogutem do Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoskie Bory Królewskie w zimowej aurze była naprawdę wyjątkowo urocza. Tylko kilometry się nie zgadzały, ale uśredniając, to długość trasy, którą pokonaliśmy to około 24 km. Cała suma zebrana zasili konto WOŚP i to jest najważniejsze. Piękno Puszczy Bydgoskiej pokazują zdjęcia. Na mecie każdemu wręczono wyjątkowy pamiątkowy medal. Zjedliśmy kiełbaskę z grilla, miskę grochówki, chleb ze smalcem do picia herbata i kawa więc czym chata bogata tym rada.
    Podziękowania za wspólny przemarsz i towarzystwo dla klubów rowerowych: Bydgoski Klub Turystyki Rowerowej "GRYF", Bydgoski Klub Turystyczny "Rowerowe Błonie" i innych ludków. Słowa uznania należą się organizatorowi czyli Rowerowa Brzoza , było jak zawsze wyśmienicie.
    Gdy my szliśmy w niedzielę, to w sobotę Magda, Sławek i Tomek wzięli udział w Rowerowym Rajdzie dla WOŚP organizowanym przez rowerzystów z Klubu Turystyki Rowerowej "Kujawiak" Inowrocław. Wspieranie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy rozłożyło się na dwie formy, rowerową i pieszą. Najważniejsze w tym wszystkim jest wspólny cel dla którego coś robimy. Można śmiało napisać do zobaczenia za rok. Siema!!!

Rajd PieszyRajd pieszyRajd pieszyRajd pieszy
Rajd pieszyRajd pieszyRajd pieszyRajd pieszy
21.01.2023

Szlakiem profesor Krystyny Wyrostkiewicz

Takiej aury się nikt nie spodziewał. Dziś zima pokazała nam jaka może być piękna i urocza. Plan na dziś to przejście Szlakiem im. Krystyny Wyrostkiewicz. Szlak prowadzi zakolem Wisły przez Małą Kępę do Kamieńca i dalej do Ostromecka.
    Po przejściu Mostu Fordońskiego już wiedzieliśmy, że będzie zimowo. Na szlaku powitał nas opad śniegu. Więc w drogę terenami zalewowymi i już po chwili ukazał nam się stary cmentarz ewangelicki. Krótka przerwa, parę zdjęć i dalej w drogę. Droga leśna przykryta śnieżną pierzyną miała swój wyjątkowy urok i nagle wyskakują z lasu dwie sarny i przecinają nam drogę, niestety nasz pies nie podjął tropu więc sarniny z ogniska nie będzie. Trudno się mówi i idzie się dalej. Dochodzimy do leśniczówki Kamieniec, a nasz szlak prowadzi przez przydrożny bar znany z wyśmienitej karkówki. Szybka decyzja i.....? Zostajemy!!! Zapachy mega!!! Więc na stołach królują flaczki, żeberka i karkówka. Po posiłku z mnóstwem energii ruszamy do Ostromecka. Po drodze kilka zdjęć oczywiście zrobionych. I jest pałac więc kawa, toaleta i pieczątki, a przy okazji zwiedzanie pałacowych pokoi, w których zrobiono wystawy tematyczne. W parku odwiedzamy Mauzoleum rodziny Avensleben-Schönborn. Jest zima więc kolejna sesja zdjęciowa. Ruszamy dalej w kierunku Mostu Fordońskiego gdzie kończymy naszą przygodę z Wiślaną i Ostromecką przyrodą.
Podziękowania dla wszystkich piechurów.
    A już za tydzień wyruszamy na rajd pieszy z WOŚP.

(pz)

Fordon wita!Kościół pw. św. Mikołaja.Wały wiślane.Hej ho, hej ho...Przydrożna kapliczka.
No i gdzie są te grzyby?Pada śnieg, pada śnieg...Górki fordońskie.Śniegu nie ma, ale na błocie też da się ślizgać.
06.01.2023

Rajd Pieszy MARIAMPOL

Pogoda nam dopisała, chociaż na koniec przypruszyło troszkę śniegiem. Na początek poznaliśmy historie Fordońskiej Synagogi, następnie udaliśmy się na promenadę Wiślaną. Maszerując wałami Wiślanymi doszliśmy do siedliska Pachnicy Dębowej. Niestety nie udało się odszukać starego cmentarza rodowego, może następnym razem. Dalsza nasza wyprawa wiodła na Mariampol, częściowo szlakiem im. Jeremiego Przybory. Udało się nam zobaczyć Dąb Napoleona, budynki dawnej owczarni, starą kapliczkę przydrożną.
    Pierwszy rajd pieszy w roku 2023 zaliczony.

(pz)

Rowerowe przywitanie Nowego Roku w Bydgoszczy.
01.01.2023

Powitanie Nowego Roku 2023

To już kolejny rok gdzie w Nowy Rok bydgoscy rowerzyści spotkają się punktualnie o godzinie 12:00 przy "Źródełku". Nie mogło tam zabraknąć także nas. W licznym gronie dojechaliśmy do "Źródełka" i złożyliśmy sobie życzenia na Nowy 2023 Rok. Pogoda dopisała i przywitała nas iście wiosennym nastrojem. Następnie udaliśmy się do znanego miejsca, które znają tylko wtajemniczeni aby dalej świętować Nowy Rok w węższym gronie. Do Siego Roku 2023!!!
fot. Magda L.
Galeria zdjęć.
10.12.2022

V Klubowy Rajd Mikołajkowy

Witajcie
     Za nami V Klubowe Mikołajki. Chociaż było zimno, to pojechaliśmy rowerami i dobrze się w swoim towarzystwie bawiliśmy. Było ognisko, konkursy, pyszności przygotowane przez klubowiczów, cudowna i miła atmosfera.
     Na początek wręczyliśmy nagrody dla zwycięzców konkursów całorocznych, a następnie przystąpiliśmy do świętowania. Już po paru chwilach nastąpiło rozstrzygnięcie pierwszego konkursu. Potem kolejne zmagania.
     Tradycyjnie odbyło się pieczenie kiełbasek na ognisku i chyba nie tylko, gdyż przypiekane były także skarpetki ale to długa historia.
     Patrząc na wyniki strzelania to mamy w klubie niezłych snajperów a to bardzo cieszy, warto wspomnieć, że różnica pomiędzy pierwszym, a drugim miejscem w konkursie strzelania to tylko 1 pkt. Brawa. Mamy w klubie także jeżdżących na rowerze bardzo wolno wręcz żółwim tempem, sokole oka trafiające w środek tarczy, kółkowych specjalistów oraz "1(jedną) z 10(dziesięciu)" w konkursie wiedzy o klubie.
     Fakt zdarzały się rzuty lotką na dach, nie trafienie do tarczy ale to tylko dodawało uroku oraz wychodziła z tego pozytywna porcja dobrego humoru.
     Po konkursach nastąpiło wręczenie nagród i kolejna wspólna klubowa fotka tym razem przy ognisku. Ciepło ogniskowe sprzyjało rozmowie i  wspólnych planach na 2023 rok.

12.11.2022

Gąski, gąski do domu, czyli Gęsina 2022
    Po piątkowym świętowaniu Dnia Niepodległości już w sobotę wybraliśmy się na Kujawsko - Pomorski Festiwal Gęsiny w Przysieku. Na trasie nie zabrakło atrakcji, chociażby przymiarki do cięższego sprzętu jakim był motor żużlowy. Zjedliśmy także pyszną karkówkę. A sam festiwal to już różnorodność potraw z gęsiny, ale nie tylko. Tradycyjnie duża ilość stoisk i wystawców zachęcała do zapoznania się z regionalnymi potrawami. Świece z wosku, miody pitne, praliny tylko zachęcały do ich zakupu. Najważniejsze, że dopisała nam pogoda i w dobrych humorach wróciliśmy do Bydgoszczy.

11.11.2022

Bydgoski Rowerowy Rajd Niepodległości
    Wyjątkowy dzień dla nas wszystkich Dzień Niepodległości, jak mogliśmy go uczcić? Tak jak umiemy to robić już od kilku lat, a mianowicie uczestnicząc w Bydgoskim Rowerowym Rajdzie Niepodległości. Dzień na który cierpliwie czekaliśmy, stał się faktem i wystartowaliśmy dokładnie o 8:30. Odwiedziliśmy 9 Miejsc Pamięci Narodowej gdzie złożyliśmy znicze i kwiaty oddając hołd poległym i pomordowanym. Na trasie i na przerwach spotkaliśmy wielu naszych znajomych, co było okazją do porozmawiania i wymienienia doświadczeń rowerowych. Wielkie podziękowania dla naszych klubowiczów za wspólne rowerowe świętowanie. Mam nadzieję że w 2023 roku znów nas będzie dużo. Oprócz uczestniczenia w Rowerowym Rajdzie Niepodległości, część naszych klubowiczów wzięła również udział w Bydgoskim Biegu Niepodległości. Także świętować można na różne sposoby, ale myśl jest jedna Nasza Niepodległa.
Powitanie rowerzystów na Starym Rynku w Bydgoszczy:

22.10.2022

Różowy Rajd Pieszy
    Październik, to nie tylko żółte i czerwone liście jesieni. To również kolor różowy, kolor będący symbolem akcji "Październik miesiącem świadomości raka piersi". W związku z tym dwie klubowiczki Ania i Klara wraz z kol. Przemkiem wpadli na pomysł aby zorganizować imprezę pt. "Różowy Rajd Pieszy".
    Rajd rozpoczęliśmy od zwiedzenia Exploseum będącego oddziałem Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, a w czasie II wojny światowej funkcjonujący jako DAG Fabrik Bromberg, w którym pracowało ponad tysiąc kobiet.
    Po ponad dwugodzinnej wycieczce po muzeum rozpoczął się spacer nordic-walking szlakiem niebieskim po terenach Puszczy Bydgoskiej zwiedzając przy okazji miejsca związane z DAG Fabrik Bromberg.
    Niestety w trakcie spaceru coraz mocniej zaczął padać deszcz co uniemożliwiło nam kontynuowanie Rajdu. Mimo skrócenia trasy, dotarliśmy na metę w doskonałych humorach, gdzie pożegnaliśmy się i rozjechaliśmy w kierunkach swoich domów.
    Dziękujemy wszystkim za udział w Różowym Rajdzie Pieszym i zapraszamy na kolejne nasze imprezy.

15.10.2022

IX Pielgrzymka Rowerowa Szlakiem Męczeńskiej Drogi Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki
    Jak co roku nasi klubowicze uczestniczyli w Pielgrzymce do Włocławka szlakiem ostatnich dni księdza Jerzego Popiełuszki. Mimo złych prognoz pogodowych aura tego dnia mile nas zaskoczyła, 16°C na trasie, bez deszczu, z lekkim wiatrem za Ciechocinkiem. Najważniejsze że wszyscy dotarli na miejsce. Po drodze odwiedziliśmy symboliczne miejsca szlaku. Złożyliśmy kwiaty i znicze pod pomnikami w Górsku, Toruniu, Włocławku. W muzeum i sanktuarium otrzymaliśmy pamiątkowe medale. Następnie udaliśmy się na tamę aby tam indywidualnie złożyć symboliczny znicz i wspólnym zdjęciem zakończyć nasz rajd. Na koniec pakowanie rowerów i nas w autobusy i do Bydgoszczy.

09.10.2022

Ziemniak z Przygodą
   Start Most Fordoński 10:30 ruszyliśmy na spotkanie z ziemniakiem do Małej Złejwsi organizowanym przez KTK "Przygoda" Toruń. Wraz z grupą BKTR "Gryf" i innymi miłośnikami rowerów stworzyliśmy dość dużą grupę rowerzystów. Napewno zaskoczeni byli organizatorzy gdyż była nas ponad setka. To już 10 jubileuszowy Rajd Ziamniaka więc wypadałoby zgarnąć jakieś nagrody. I zdobyliśmy je, a dokładnie zdobyli je Ania, Sławek i Przemek w różnych konkurencjach. Fajnie było się spotkać w większej grupie i wymienić przeżyciami oraz wrażeniami z przebytych wycieczek od poprzedniego spotkania. Ogólnie trasa bardzo fajna, zatrzymaliśmy się nawet na jakieś grzybki.

Tort urodzinowy... to już 5 lat.Zdjęcie grupowe.Ognisko, wspomnienia, konkursy...... i zabawy (nie tylko skakanka).
24.09.2022

5-lecie
Klubu Turystyki Rowerowej "MASA TURYSTYCZNA"

Nasze małe 5 latek, bo tyle już mamy. To był ten dzień który od dawna wisiał w naszym kalendarzu i każdy miesiąc, tydzień, dzień go nam przybliżał. Udało się nam spotkać w dużym gronie aby świętować naszą okrągłą "piąteczkę".
     Ogromne podziękowania dla wszystkich, którzy się przyczynili do dzisiejszego naszego spotkania. Bez was nie byłoby tego dnia i naszego 5-lecia. To każdy z was tworzy ten klub i każdy z was jest wyjątkowy. Każdy z was jest wyjątkową indywidualnością oraz ogniwem tworzącym wspólnie wyjątkowy łańcuch zwany Klubem Turystyki Rowerowej "Masa Turystyczna".
     Czego życzyć na kolejne lata???
Wytrwałości? Kolejnych fajnych spotkań? Fajnych wypraw? Uśmiechu na rajdach? Jak najmniej deszczu? Fajnych i budujących spotkań z innymi rowerzystami? A życzcie nam czego chcecie, wszystkie pozytywne życzenia będą dla nas budujące i miłe.
     I piękna motywacja na koniec:
 "Zwykły rower jest pojazdem napędzanym siłą mięśni. Rower jadący pod górę jest pojazdem napędzanym siłą woli."
    Postscriptum:
 Wielkie podziękowania koniecznie muszą przyjąć:
Klara, Ania, Anetta, Monika, Magdalena, Aleksandra, Ania Marta, Dariusz, Przemek, Robert, Jarek, Marek, Tomek, Sławek, Paweł.

18.09.2022

XI Bieg Trzeźwości, Nordic-Walking
  Mimo, że jesteśmy klubem rowerowym, to nie samym rowerem człowiek żyje. Nasi klubowicze korzystają z każdej formy aktywności ruchowej, a dzisiaj nadażyła się okazja do uczestniczenia w XI Biegu Trzeźwości i Nordic-Walking w Olimpinie. Na starcie stanęła sześcioosobowa drużyna klubowiczek i klubowiczów. Organizator wytyczył urokliwą trasę na dystansie 7 km, która wiodła w 99% przez tereny leśne skrywające pagórki, piachy i bezdroża.
Taktyka, którą ustaliliśmy na przedstartowej odprawie została zrealizowana w całości od startu do mety, a która przyniosła naszym koleżankom dwie statuetki za zajęcie III miejsca. Ania zdobyła III miejsce w kategorii Open, a Klara III miejsce w swojej kategorii wiekowej.
Koleżankom serdecznie gratulujemy zdobycia "pudła", a kolegom za wytrwałość i ukończenie biegu nordic-walking oraz życzymy dalszych sukcesów.
Chciałoby się powiedzieć pozdrower, ale tym razem bardziej pasowałoby kijki w górę... i do przodu.

17.09.2022

Łabiszyn
Wspólna wprawa do Łabiszyna Niebieskim Szlakiem Pałuckim. Asfaltu jak na lekarstwo ale przyjemnie się jechało przez lasy i pola. Z naszego klubu stawiło się 6 osób za co dziękujemy. Był lekki wiaterek, słoneczko i deszcz. Sama trasa miejscami wymagająca ze względu na piasek ale co nas nie zabije to nas wzmocni. Na przyszłość mamy nadzieję na więcej wspólnych projektów z BKTR GRYF. A co zobaczyliśmy i gdzie byliśmy można zobaczyć na zdjęciach. Pozdrower.

02.09.2022

Piecki nocą.
Wystarczył jeden telefon
- Robimy wycieczkę na nocne ognisko? - spytała się Monika.
Długo się nie zastanawiając przystałem na propozycję, szczególnie, że dawno czegoś takiego nie robiliśmy w Klubie.
Po rozesłaniu wici odpowiednimi kanałami, na wezwanie wstawiło się 8 klubowiczów.
Trasa była krótka i przyjemna... i niby znana, ale nie bylibyśmy sobą gdybyśmy nie skręcili "w bok" do tajemniczego miejsca. Ale więcej informacji o tym miejscu nie możemy zdradzić. Po dojechaniu do celu wyprawy zrobiliśmy ognisko, kiełbaski i kawę.
Gdy się ściemniło i zrobił się odpowiedni nastrój, nastąpiły występy artystyczne w postaci tańców i śpiewów. Nie zabrakło również rozmów na tematy lekkie, łatwe i przyjemne.
Nawet nie spostrzegliśmy się, kiedy zastała nas noc i przyszedł czas powrotu. Była to również okazja aby przetestować nasze oświetlenie.
Powrót był krótki i urokliwy, a po dotarciu do końca trasy i serdecznych pożegnaniach, każdy rozjechał się do swojego domu.

14-20.08.2022

Górne Łużyce 2022

Wyprawa planowana od dawna w końcu doczekała się realizacji. Poszukiwanie miejsca jako bazy wypadowej było nie lada wyczynem ale udało się poszukać takie miejsce które w 200% spełniło nasze oczekiwania. Stajnia Zdrowia w Osieku Łużyckim to był trafny wybór, który z czystym sercem polecamy wszystkim turystom. Przybyliśmy w niedzielę i po... czytaj dalej

30.07.2022

Do Borówna na gofry.
Mimo niesprzyjających prognoz pogody i alertów RCB na szczęście się nie sprawdziły i przez całą wycieczkę świeciło nam słońce. Na miejscu zbiórki zebrało się dziesięciu (a właściwie jedenastu) smakoszy gofrów, na które wybraliśmy się do Borówna, które słyną z tego deseru. Droga minęła nam szybko i jak zawsze z górki. Po dotarciu na miejsce przystąpiliśmy do degustacji gofrów w różnych konfiguracjach i lodów popitych smaczną kawą czy zimną lemoniadą.
Oczywiście podczas spotkania rozmów, żartów i śmiechu było pod dostatkiem.
W tak doborowym i zgranym towarzystwie czas mijał szybko i niestety nadszedł czas powrotu do domu. Ale nie bylibyśmy sobą gdyby podczas jazdy czegoś nie wymyślili. I takim sposobem zajechaliśmy jeszcze na kawę do Myślęcinka. Po wypiciu naparu i kolejnych pogaduchach wkrótce ruszyliśmy tym razem już naprawdę do domu.
Wszystkim chciałbym serdecznie podziękować za wycieczkę i świetną atmosferę.
Do zobaczenia na następnych wycieczkach
(rp)
Nie straszna ulewa99% dróg asfaltowychPole słonecznikówUlewa na trasieLeśna DDR18 Południk w Bydgoszczy

23.07.2022

Warszawa 2022
    Ahoj przygodo! Dziś naszym celem była Warszawa, ale nie stolica, lecz jedynie osada w miejscowości Wierzchy. Ale ale zanim tam dotarliśmy! A tak naprawdę nie dotarliśmy wcale…. Wyruszyliśmy punktualnie o 8:00 z płyty Starego rynku w Bydgoszczy. Trasą w 99,9% składająca się z asfaltu! Tak asfalt, drogami lokalnymi o małym natężeniu ruchu w kierunku Tlenia z miejscem docelowym Wierzchy. Po drodze minęliśmy nasz kochany przez wszystkich Myślęcinek, Niemcz, przecinając drogę S5 w stronę Nekla. Gdzieś pomiędzy w lesie robimy chwilę przerwy w urokliwym miejscu na Strugą Żołędowską. Łyk wody, kilka zdjęć, pogaduchy i lecimy dalej. Mijamy Kotomierz. Jedziemy wzdłuż linii kolejowej, którą po kilku kilometrach przecinamy i zmierzamy w stronę Nieciszewo gdzie mijamy stary dworek. Następnie Łowiń i jego urokliwa aleja kasztanowców, myk z górki i stop na pierwszy długi przystanek na którym widzimy w oddali ciemne chmury. Szybka dyskusja. Co robimy? Podejmujemy wspólna decyzję, że wracamy. Droga powrotna to dobrze znane nam tereny. Jedziemy przez Świekatowo, Serock, Koronowo, w którym robimy postój na uzupełnienie płynów i niestety chmura, przed którą tak uciekaliśmy dopadła i nas. W strugach deszczu jedziemy przez Samociążek gdzie dostajemy prysznic od auta. Bożenkowo i nowa leśna droga rowerowa. Następnie kierunek Bydgoszcz! To już koniec. Łącznie około 90 km pięknej i malowniczej trasy. Z utęsknieniem czekamy na więcej wypraw, tych małych i tych dłuższych. Pozdrawiamy!
(js)

03.05.2022

Kujawsko-Pomorskie na Rowery

Majówkowy długi weekend klubowicze mieli bardzo zajęty.

Zaczęło się już 30 kwietnia 2022 r. Na zaproszenie marszałka Sejmiku województwa kujawsko-pomorskiego udaliśmy się na imprezę pt. „Kujawsko-Pomorskie na Rowery” do Wielkiej Nieszawki.

Trasa niedługa acz uroczliwa wiodąca wzdłuż Kanału Zielona Struga oraz wałem wiślanym wzdłuż Kanału Nieszawskiego. Postój na złapanie oddechu i pooddychanie świeżym powietrzem zorganizowano w Dybowskiej Dolinie Wisły będącej obszarem Natura 2000.

Meta została zlokalizowana w Olenderskim Parku Etnograficznym w Wielkiej Nieszawce.

Następnie 3 maja udaliśmy się na Zlot Gwiaździsty Klubów Rowerowych do Pałacu w Lubostroniu. Była to okazja aby spotkać znajomych nie widzianych czasami od poprzedniego Zlotu.

Po zwiedzeniu Pałacu i przylegającego parku oraz sesjach fotograficznych, przyszła pora na rozmowy wspomnieniowe i snucie planów przyszłych wycieczek.

Po tych wszystkich atrakcjach oraz skosztowaniu pałacowej kuchni wszyscy rozjechali się w swoich kierunkach.

23.04.2022

VII Wiosenny Rajd Rowerowy

Pogoda dziś była wręcz na zamówienie. Wybraliśmy się na zaproszenie Towarzystwa Miłośników Ziemi Świeckiej do Świecia aby wziąć udział w VII Wiosennym Rajdzie Rowerowym. Grupa 150 rowerzystów wyruszyła do Tlenia. Trasa chociaż krótka to bardzo wymagająca, piaski, piaski i piaski. Po dotarciu na miejsce tradycyjnie, jak to na rajdach bywa, odbyła się konsumpcja kiełbaski z grilla. Tym razem na wygraną w konkursie się nikt nie załapał. Trasa powrotna to już nasza samowola i wracaliśmy do Świecia jak chcieliśmy delektując się przyrodą Wdeckiego Parku Krajobrazowego.

09.04.2022

Podbój zamku w Szubinie

Chociaż pogoda nie zachęcała do wyprawy to nie poddaliśmy się i wyruszyliśmy aby zdobyć zamek w Szubinie. Po drodze odwiedziliśmy malownicze Brzózki i obowiązkowe zdjęcia z malowidłami oraz z rzeźbami. Po przybyciu do Szubina udaliśmy się do miejscowej parafii po pieczątkę a następnie wyruszyliśmy na ruiny zamku. Same ruiny przeszły niedawno renowacje więc ładnie się prezentują. Zbudowano także platformę z której można je podziwiać. Podziękowania dla Marka za przybliżenie historii zamku Sędziwoja VI Pałuki oraz za legendę o herbie Szubina. A Klarze za pyszną drożdżówkę. Następny punkt to posiłek. W drodze na obiadek minęliśmy gotycki kościół św Marcina z XV wieku. Sam powrót to uczta dla rowerzysty, wiatr w plecy, z górki, asfalcik.

05.03.2022

Sezon rowerowy 2022 czas otworzyć.

Na otwarcie sezonu pogoda idealna, słoneczko, prawie bezwietrznie więc wyruszyliśmy z Mostu Fordońskiego. Kierunek - Zamek Bierzgłowski. Trasa fajna i przyjemna. Odszukaliśmy grobowiec rodziny Becker i Otto Poehlera. Dłuższą przerwę zrobiliśmy na terenie zamku Bierzgłowskiego, gdzie wypiliśmy gorącą herbatkę i zjedliśmy co nieco. Udało się zobaczyć dawny Kapitularz Krzyżacki jak również piękno gotyku. W drodze powrotnej odwiedziliśmy ponad 150 letni wiatrak Koźlak. Sezon rowerowy 2022 oficjalnie otworzyliśmy.

01.01.2022
Dokładnie o godzinie 12:00 w Nowy Rok bydgoscy rowerzyści spotkali się tradycyjnie w Myślęcinku przy Źródełku aby wspólnie powitać 2022 rok. Pogoda była łaskawa więc troszkę nas się uzbierało. Oczywiście nie mogło i nas tam zabraknąć.